Skip links
Inhoud

Helpt waterkers tegen borstkanker?

woensdag 29 september 2010 09:20 Het dagelijks eten van waterkers kan mogelijk de kans op het ontwikkelen van borstkanker verminderen. Dat beweren wetenschappers van de universiteit van Southampton.

Het is al langer bekend dat waterkers een positief effect heeft op onze gezondheid. Waterkers is rijk aan vitamine A, C, ijzer en calcium. Ook helpt waterkers bij een hoge bloeddruk.

Maar nu blijkt uit onderzoek dat het groene plantje meer voordelen kent. Volgens de onderzoekers ontneemt het 'superfood' bij de tumor alle bloed en zuurstof waardoor deze niet meer kan groeien. De wetenschappers ontdekten dat de deelnemers die dagelijks 80 gram waterkers aten na enkele uren een verhoogd niveau van antikanker-moleculen in hun bloed hadden.

Vermoedelijk komt dit door het hoge gehalte glucosinolaat (ook wel bekend als phenylethylisothiocyanaat of PEITC) in waterkers. PEITC geeft de plant haar specifieke pikante smaak en, zo zouden meerdere wetenschappelijke studies aantonen, de weerstand van het lichaam tegen bepaalde kankerveroorzakende stoffen verhogen.

«Terug






Snelkoppelingen